ضرورت اتحاد و همبستگی نیروهای ترقیخواه و تحول طلب
میرمحمدشاه میرمحمدشاه "رفیعی"

ملل گیتی در طول تاریخ مکتوب انسان ها به حوادث و معضلات مواجه گردیده اند که برای حل و رفع این معضلات عکس العمل جمعی، وحدت و همبستگی همگانی مردم یعنی وحدت ملی نیاز بوده است و همچنان اتحاد و همبستگی نیروهای همسو و دارای منافع مشترک توانسته تحولات و دگرگونی های معین را در جامعه باعث گردد و اما آنچه مسلم و مهم است که در همه حالات ظهور وقایع و حوادث تحت شرایط معین و مشخص احتمال دارد زیرا حوادث و وقایع که به مثابه یک پدیده اجتماعی یا طبعی ظهور میکند بائیست نمایانگر موجودی بنام ماهیت باشد.زیرا هر پدیده چگونگی و تبارز از ماهیت میباشد یعنی اینکه محتوی و عوامل ظهور یک پدیده باید در اجتماع موجود باشد.

از طرف دیگر همانطوریکه هیچ پدیده بدون مبنا و اساس به ظهور نمیرسد برای ظهور پدیده ها شرایط لازمی و کافی هم ضرورت است. همانطوریکه اثبات قضایای هندسی به مثابه واقعیت عینی ضرورت به شرایط کافی و لازمی دارد. بنابر آن برای ضرورت و نیاز همبستگی نیروهای ترقی خواه و تحول طلب باید عوامل و نیازمندی های موجود مورد مطالعه قرار داده شوند تا احتمال وقوع و ظهور یک وحدت ملی و همگانی مورد بحث قرار گرفته بتواند. از همین رو ما گفته می توانیم که برای وحدت و همبستگی نیروها تحول طلب و ترقی خواه در افغانستان شرایط لازم و کافی را مورد ارزیابی قرار دهیم و براساس علوم متداول  اجتماعی و اساسات تیوری احتمالات ظهور پدیده ای بنام وحدت را تشخیص نمائیم.

طوریکه دیده میشود در افغانستان بنابر مداخلات قدرت های مختلف جهانی و منطقوی انقطاب و پراگندی نیروهای فعال جامعه تلاش به خاطر رویاروی قومی و مذهبی عدم حاکمیت مرکزی مؤثر و کارا همه و همه ضرورت وحدت و همبستگی ملی و از جمله وحدت نیروهای ترقیخواه و تحول طلب  را ضروری می سازد و اما این شرایط عینی برای وحدت و همبستگی نیروها کافی نیست باید برای تحقق همه جانبه و کامل این وحدت شرایط کافی یعنی شرایط ذهنی آماده گردد زیرا شرایط کافی و ذهنی میتواند در وجود حداقل یک حزب سیاسی ملی و پرنفوذ در سراسر کشور و یا رهبری ملی و ترقیخواه که در سراسر کشور در بین همه نیروهای آگاه و فعال جامعه از اعتبار و اتوریته لازم برخوردار باشد تکمیل می گردد و شرط دیگر برای تحقق این امر داشتن صداقت و پایمردی از طرف نیروهای که داد از وحدت و همبستگی می زنند نیر ضروری و حتمی میباشد قراریکه تاریخ شاهد است  مردم افغانستان در مقاطع مشخص توانسته  اند وحدت و همبستگی ملی را بوجود آورند و در مقابل دشمن مشترک عکس العمل جمعی را نشان دهند که از جمله میتوان به حوادث بعد از اسیر شده امیر دوست محمد خان در جنگ اول افغان و انگلیس و یا بعد از مرگ امیر شیرعلی خان و پراگندی های سیاسی و از بین رفتن حکومت مرکزی افغانستان نام برد که مردم افغانستان تحت قیادت زعمای ملی و رهبران مردمی توانستند به شکست و نابودی قوای دشمن موفق گردند و دها مثال دیگر.

یک مثال کوچک از وحدت و همبستگی مردمی را ما میتوانیم در سال 1351 مشاهده کنیم که در مقابل قرارداد تسلیم طلبانه و ضدملی حکومت موسی شفیق با حکومت ایران در مورد آب دریای هلمند صورت گرفته بود. عقد قرارداد آب هلمند میان حکومت موسی شفیق و امیرعباس هویدا صدراعظم وقت نظام شهنشاهی ایران مورد تنفر و انزجار همه مردم قرار گرفت و نیروهای فعال سیاسی جامعه ما از گروپ های راست و ملی گراه و حزب مترقی و تحول طلب (ح.د.خ.ا) با گردهمایی وسیع در پارک زرنگار عکس العمل و مخالفت خود را در مورد این قرار داد اظهار کردند.

در این اجتماع محمدهاشم میوندوال- غلام محمدفرهاد رهبر حزب افغان ملت به شمول رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان اشتراک کرده بودند از اینکه این عکس العمل طیف وسیع از نیروهای جامعه را در بر می گرفت و خواست و تقاضای عموم مردم را انعکاس میداد به نتایج مطلوب و قابل توجه منتج گردید.

آگاهان سیاسی و تحول طلبان سیاسی که در شرایط کنونی در داخل و برادران ما در حال غربت خواهان وحدت و همبستگی نیروهای ملی و دموکراتیک هستند عوامل باز دارنده و مشکلات موجود را طور حتمی و قطعی در نظر خواهند داشت که ما حداقل به چند مطلب طور مختصر اشاره می نمائیم.

1- هر نیرو و تشکیل سیاسی که خود را تحول طلب،دموکرات و مترقی می نامند. آیا آنها مترقی و دموکرات هستند؟

هرگاه جنرال یوسف دیگری از میان یکی از شبکه های  استخباراتی منطقه و یا جهان جرأت اخلاقی خود را به نمایش بگذارد به ما اسناد و مدارکی را ارائه نخواهد کرد که برای انشعاب و پراگندگی در (ح.د.خ.ا) از سال 1343 سقوط حاکمیت این حزب الی سال 1371 چندین ملیارد دالر به مصرف رسیده، آیا دوستان ما خبر ندارند که تاکنون چند حزب سیاسی بنام دموکرات و ملی..... از طرف استخبارات ایران و I.S.I پاکستان ساخته شده و یا همچو احزاب و اشخاص عده ای زیاد از آگاهان سیاسی شناخت دارند پس با اینها کدام نوع تفاهم و همکاری صورت گرفته میتواند و آیا هم اکنون برای جلوگیری از وحدت نیروهای ملی و دموکراتیک افغانستان این شبکه های استخباراتی خاموش نشسته اند؟

باگروها و احزاب که از پی دشمنان دیرینه مردم افغانستان و قاتلان حرفوی مانند احزاب بنیادگرای اسلامی گلبدین حکمتیار و برهان الدین روان هستند چگونه برخورد و تماس لازم است.

همچنان اشخاص و یا احزابی وجود دارد که آنها می کوشند اکت ها و نمایش های اشرافی و بیروکراتیک را به نمایش بگذارند و اما هرگز حاضر نیستند تا با حوادث و پرابلم های جامعه قاطعانه و جسورانه برخورد نمایند.

در همچو اوضاع و احوال امیدوار هستم تا آگاهان سیاسی و پیش کسوتان مبارات ملی و دموکراتیک افغانستان بتوانند خطوط اساسی و وظایف کلی را برای وحدت و همبستگی نیروهای فعال سیاسی جامعه ما طرح نمایند اوقات گرانبها و  عزیز هیچ حزب سیاسی را با مذاکرات بیهوده و وقت گذرانی ضایع نسازند به خاطر وحدت و همبستگی نیروها صادقانه تلاش صورت گیرد و قبل از همه عناصری که برای وحدت و همبستگی ملی ضروری است تشخیص نمایند و راه و وسایل رسیدن به وحدت را مشخص و معین نمایند.

بدون هر نوع خودنگری و غرور کاذب گفته می توانیم که نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در داخل افغانستان و شورای اروپایی آن تاکنون صادقانه و شرافتمندانه در این راستا وظایف و مسئولیت های خود را انجام داده و در آینده هم بدون اینکه انتظار کدام شادباش و یا آفرینی کسی را داشته باشد به این راه ادامه خواهد داد، مسلم  است که موانع اصلی در راه وحدت و  همبستگی نیروهای تحول طلب و ترقی خواه احزاب و گروهای ساخته شده در پاکستان هستند و یا آنانیکه مانند گدایان شهری چشم براه به سوی خوان کرم اربابان قدرت و رهبران جهادی و جنگ سالاران متهم به نقض حقوق بشر نشته اند، یا آنانیکه آسایش و آرامی روحی و جسمی و لذت زندگی را در دوری از مردم و  مبارزه متشکل و منظم سازمانی تشخیص کرده اند و گاه گاه صدای وحدت را بلند می کنند و هرگز حاضر نیستند تا حداقل یک گام هم در راه تنظیم و تشکل افراد و اشخاص به خاطر امور کلی و مردمی بردارند. به طور یقین و کامل میتوان گفت رهبری نهضت فراگیردموکراسی و ترقی افغانستان هم اکنون مانند سابق در زمینه تشخیص و دریافت مؤلفه های وحدت همگانی دموکراتیک و مترقی وطرح شعارهای که بسیج کننده و برانگیزنده عواطف و احساسات ملی و مترقی باشد تلاش خواهد کرد و در این زمینه طرح ها و نظریات اصولی و عملی ای که از هرجانب باشد با احساس مسئولیت در برابر وطن و هموطنان مظلوم و  مستضعف افغانستان مورد مطالعه و ارزیابی قرار خواهد داد.


September 11th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات